19 listopada 2025 r. sejmowa Komisja Infrastruktury poświęciła swoje specjalne posiedzenie projektowi „Piątka dla polskiego budownictwa”. Przy jednym stole zasiedli prezesi i przedstawiciele wszystkich organizacji stojących za tym wspólnym przedsięwzięciem: IGTL, OIGD, PZPB, Railway Business Forum oraz Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów.
Podczas posiedzenia przedstawiliśmy nie tylko genezę naszej propozycji, lecz przede wszystkim jej kluczowe elementy, obejmujące::
- 1. Systemowe zmiany w finansowaniu inwestycji kolejowych – Fundusz Kolejowy;
- 2. Kompleksowe rozwiązanie problemu waloryzacji kontraktów;
- 3. Wzmocnienie mechanizmów wspierających eksport polskich firm budowlanych;
- 4. Uproszenie i standaryzację procedur administracyjnych;
- 5. Usprawnienie procedur przygotowania inwestycji.
Podkreślamy z całą mocą: to wspólne postulaty całego sektora infrastrukturalnego, wypracowane i przedstawione przez najważniejsze organizacje branżowe. W tej sprawie mówimy jednym, spójnym i odpowiedzialnym głosem.
Jednym z najważniejszych wątków naszego wystąpienia była potrzeba realnej koordynacji działań wobec wyzwań systemowych – takiej, która wykracza poza resortowe silosy i pozwala spojrzeć na sektor infrastruktury całościowo, z poziomu strategicznego zarządzania państwem.. Doceniamy wagę i efekty dialogu z zamawiającymi publicznymi w ramach istniejących forów przy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., CPK i nowoutworzonego przy GDDKiA, ale są to ciała zajmujące się praktycznymi aspektami relacji kontraktowych czy kwestiami technicznymi i organizacyjnymi. Natomiast nadal brakuje rzetelnej i konstruktywnej dyskusji o pryncypiach i kluczowych zasadach polityki inwestycyjnej państwa w zakresie infrastruktury koordynowanej z poziomu Ministerstwa Infrastruktury. Konieczne jest połączenie dyskusji dotychczas odbywającej się sektorowo (drogi, kolej, itd.), ponieważ problemy są uniwersalne, a rozwiązania muszą być wspólne. W naszym programie zaproponowaliśmy powołanie w ramach MI dedykowanego zespołu z udziałem administracji państwowej, zamawiających publicznych oraz liderów organizacji branżowych zgłaszających inicjatywę.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na nasze wspólne pismo z sierpnia br., w którym przekazaliśmy projekt „Piątka dla polskiego budownictwa”, a którą otrzymaliśmy w dniu posiedzenia, okazała się niestety dalece niesatysfakcjonująca. Resort odwołuje się w niej głównie do istniejących form dialogu oraz do działań punktowych dotyczących wybranych zagadnień. W stanowisku resortu zabrakło natomiast odniesienia do kwestii zasadniczych – przede wszystkim do naszego wniosku o rozpoczęcie wspólnych prac nad zmianami systemowymi, które mogłyby realnie usprawnić funkcjonowanie całego rynku inwestycji publicznych.
Odpowiedzią na nasze postulaty – szczególnie dotyczące uproszczenia i standaryzacji procedur – nie jest również procedowana ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego dla kluczowych projektów infrastrukturalnych. Ta specustawa nie porządkuje systemu, lecz obnaża jego słabości. Nadanie priorytetu wybranym inwestycjom odbije się negatywnie na całej reszcie – jeszcze bardziej spowalniając i tak przeciążone procedury administracyjne.
Warto podkreślić, że wszystkie wypowiedzi parlamentarzystów potwierdzały wagę przedstawionych przez nas postulatów. Podkreślano potrzebę otwartego dialogu z branżą oraz realnego zaangażowania Ministerstwa Infrastruktury w przygotowanie i wdrożenie zmian, a ze strony sejmowej Komisji Infrastruktury deklarowano wsparcie w dialogu i pracach legislacyjnych.
W tym kontekście ponownie apelujemy do Ministra Infrastruktury o pilne spotkanie z przedstawicielami organizacji sygnatariuszy „Piątki dla polskiego budownictwa” oraz o nadanie pracom nad koniecznymi zmianami systemowymi nowej, adekwatnej do skali wyzwań dynamiki.